Anak bangun menangis di tengah malam ? | Wonderful motherhood
Wonderful motherhood

Monday, June 2, 2014

Anak bangun menangis di tengah malam ?


Copied (since kdg ada yg tak dpt tgk gambar / internet slow load gambar)

Kadang-kadang mungkin anda berhadapan dengan masalah anak terbangun tidur malam-malam dan menangis kuat. Itu BUKAN kerana anak itu sengaja nak menyusahkan anda, atau tantrum, itu kerana ada yang dia takut. 

Oleh itu janganlah ditengking dan dimarahi dia dan menyuruh dia tidur atau ambik penyapu atau tali pinggang dan pukul lantai bagai. Kesianlah pada anak itu. Sebab banyak kesan buruk kelakuan begini. 

Anak ni bukan untuk kita berseronok-seronok dengan dia sahaja. Banyak pengorbanan yang kita perlu lakukan kerana anak. Anak kita adalah manusia yang hidup dan bukan anak patung yang bila kita hendak, kita bermain dengannya bila kita penat boleh simpan dalam kotak.

Jika anak terbangun malam-malam ambil dia dan peluk, bacakan ayat2 Al-Quran. Ayah dan ibu perlu bekerjasama.

Jika dia menangis malam-malam, ambil dia dan bawak bawak anak ke dapur, basuhkan mukanya dan bacakan ayat-ayat Al-Quran. Pasang bacaan Al-Quran.

Sebelum anak tidur, bacakan Fatihah dan 3 Qul 3 set. Bisikan pada anak yang anda sayangkan dia. Tenangkan anak terutama jika disiang hari dia telah dimarahi dan dia telah tantrum. Jika tantrum disiang hari tidak dikendalikan dengan baik, ia boleh menyebabkan anak kecil terbangun malam dan menjerit-jerit. 

Itulah sebabnya bila anak tantrum, cara mengendalinya bukan dengan marah, tapi dengan ketenangan, kelembutan penuh kasih-sayang dan KETEGASAN....Semoga Allah membantu kita melakukan yang terbaik untuk kita membesarkan KhalifahNya. Itu satu amanah.

===================================================

This was posted by Prof. Dr, Rozieta Shaary about two weeks ago.

Today I just want to share based on personal experience, the above situation do happened to me quite some time ago..rasa cam awal2 2014. (I am not perfect mother)

One night, Alif keep on wake up and crying for several time. Until he wanted to sleep next to husband.

Then later I remembered, that night I was angry with him due to something...perhaps due to this dia asik bangun nangis…

Ever since that night and after some personal muhasabah, before sleep I will try to tell my kids something like this “Afham / Alif, ibu mintak maaf ye kalau ibu marah2 tadi” (not every single nights tapi bila hari2 yg marah, termarah, ternaik pitch suara dgn anak2)

Alhamudulillah..so far it seems works.

Personal note :
Banyak lagi ilmu parenting kena belajar...dan juga mcm mana nk kawal marah dengan anak2. Semoga Allah membantu saya dan suami serta parents lain melakukan yang terbaik untuk kita membesarkan KhalifahNya.

So kalau anak2 asik bangun dan menangis x semestinya gangguan misteri tapi ada kalanya gangguan jiwa (kena marah2 ngan parent)

0 comments:

Post a Comment

 
Blog Widget by LinkWithin